onsdag 1 januari 2014

Vinter(?)cykling

Dagen före julafton 2013 gav vi oss ut på en cykeltur i blås- och mildväder som annars mest brukar kunna upplevas i mars-april. Det blev inte alls så långt vi hade tänkt oss och en punka och inga verktyg betydde att vi fick gå en bra bit, men härligt var det ändå!

Vi drog iväg mot Karlslund, ett vackert ställe oavsett årstid. Fina gamla byggnader, forsande vatten och skön luft. Det är ett stort plus med Örebro, att man har massor av fina naturupplevelser så pass nära att man utan problem kan nå dem med cykel (eller till och med till fots när det gäller en del).
Den här gången cyklade vi längs Svartån, förbi gamla kraftverket, dammluckorna och vidare mot Linbacka på små grusvägar. Pratade om att vi borde paddla kanot uppströms i Svartån någon gång. Blåsigt var det som sagt och grusvägarna var svampigt mjuka och bjöd på extra motstånd, så det gick inte fort. Men vi kämpade på.

Linbacka är också ett fint litet ställe där det tydligen planeras en "stadsnära företagsby i kulturhistorisk miljö". Hoppas att det blir framgångsrikt! Vi tog oss vidare mot Gräve, där vi plötsligt upptäckte att det skulle bli svårt att ta oss vidare utan att ta in på cykelvägen. Problemet då är att vi antingen skulle behöva ge oss ut på större vägar för hemfärd eller cykla samma väg tillbaka (förmodligen i mörker) om vi skulle fortsätta mot Kilsbergen. Vi bestämde oss därför för att styra hemåt.

Cykelvägen mot Örebro från Gräve är spikrak och det blåste rejäl medvind, så vi fick riktigt bra fart och kunde för första gången under cykelturen använda cyklarnas högsta växlar. Väldigt skönt! Tyvärr kom vi inte speciellt långt innan Åsas cykel började sladda fram och tillbaka med bakhjulet. Punktering... Vi borde givetvis ha anat att det skulle hända när vi inte hittade väskan med laglappar och verktyg innan avfärd.

Det blev helt enkelt till att promenera in mot stan igen. Ungefär en timma senare var vi framme i Rosta där cykelhandlaren hade öppet och gärna fixade punkteringen. Vi hade egentligen tänkt att käka på Saigon under tiden, men eftersom de hade det usla omdömet att ha stängt 23 december så fick det istället bli varsin kall latte och energibar från Coop Nära som åts på en bänk ute i snålblåsten. Plus dock att vi kunde cykla sista kilometrarna hem efter stoppet i Rosta, dessutom med nytt punkteringsskyddat däck bak på Åsas cykel.